EIA přeložky silnice II/240 (D7-D8)
EIA - vliv na životní prostředí (aktuální stav posuzování můžete sledovat ZDE)
9. 3. 2020 na Ministerstvo životního prostředí byl podán podnět k přezkumu zákonnosti vydaného souhlasného stanoviska Magistrátu hlavního města Prahy k šetření vlivu na životní prostředí EIA přeložky silnice II/240 (spojnic dálnic D7- D8). Detaily ZDE.
7. 1. 2020 Odbor ochrany životního prostředí Magistrátu hlavního města Prahy vydal souhlasné stanovisko k realizaci "Přeložky silnice II/240 (spojnice dálnic D7 -D8) v rámci šetření vlivu této stavby na životní prostředí EIA. Jedná se navrhovanou tříproudovou silnicí ve vzdálenosti cca 200 m od obydlené zástavby (Kamýk) včetně výstavby mimoúrovňové křižovatky dálníčního typu, Detaily naleznete ZDE nebo ZDE.
5. 8. 2019 bylo zveřejněno Vyjádření obce Velké Přílepy k dokumentaci EIA "Přeložka silnice II/240 (D7-D8) - úsek mezi rychlostní dálnicí D7, dálnicí D8 a silnicí II. třídy č.I, které vzniklo díky podnětu zastupitelů za spolek Kamýk.
30. 7. 2019 Záznam z veřejného projednání záměru „Přeložka silnice II/240 (D7 – D8) – úsek mezi dálnicí D7, dálnicí D8 a silnicí II. třídy č. II/101“ podle ustanovení § 17 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů naleznete youtube kanále Spolku Kamýk.
21. 5. 2019 Do 10. 6. 2019 je možno osobně na podatelně nebo písemně na Magistrát hl. m. Prahy, Odbor ochrany prostředí, Mariánské nám. 2, 110 01 Praha 1 podat připomínku k DOKUMENTACI DOPLNĚNÉ podle §8 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, v platném znění „PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) ÚSEK MEZI DÁLNICÍ D7, DÁLNICÍ D8 A SILNICÍ II. TŘÍDY Č. II/101 “. Vzor připomínky naleznete ZDE, možné připomínky ZDE.
14. 5 2019 z doplněné dokumentace vlivu na životní prostředí EIA PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) vyplývá:
I. Vliv na životní prostředí a zdraví občanů v obci Obydlené části obce Velké Přílepy jsou ze všech obcí po trase přeložky nejblíže přeložce a to ve vzdálenosti 210 m. Jsou zde největší negativní dopady na životní prostředí a zdraví občanů (tabulka 42 na str. 148 Dokumentace vlivu na životní prostředí PŘELOŽKA SILNICE II/240). II. Hustota dopravy v obci Ve většině obcí po trase přeložky v dokumentaci EIA doporučované variantě B dojde k výraznému snížení hustoty dopravy. V obci Velké Přílepy v severo-jižním směru (ul. Pražská) hustota dopravy poklesne o 20 % a ve východo-západním směru (ul. Kladenská, ul. Roztocká) hustota dopravy vzroste o 13 – 15 %. Celkové snížení hustoty dopravy v centru obce tedy bude činit 5 - 7 % (str. 58 doplněné dokumentace vlivu na životní prostředí PŘELOŽKA SILNICE II/240). III. Kvalita ovzduší – emise Výstavbou přeložky v dokumentaci EIA doporučované variantě B dojde k snížení emisí v centru obce Velké Přílepy ale zároveň k zvýšení emisí na jejím okraji v blízkosti nově vybudované přeložky. Pokud se oba vlivy sečtou v konečném efektu v obci Velké Přílepy dojde ve srovnání se stavem bez přeložky k navýšení emisí Oxidů dusíku o 16,8 tuny/rok, navýšení emisí Benzenu o 0,2 tuny/rok, navýšení emisí polétavého prachu PM10 o 34, 5 tuny/rok, navýšení emisí polétavého prachu PM2,5 o 9,1 tuny za rok (Tabulka 1 a Tabulka 3 z PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) – ÚSEK MEZI DÁLNICÍ D7, DÁLNICÍ D8 A SILNICÍ II. TŘÍDY Č. II/101, ROZPTYLOVÁ STUDIE). Závěrečné hodnocení Rozptylové studie kromě jiného konstatuje:
IV. Hluk Pří výstavbě přeložky v dokumentaci EIA doporučované variantě B bylo spočítáno (viz PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) ÚSEK MEZI DÁLNICÍ D7, DÁLNICÍ D8 A SILNICÍ II. TŘÍDY Č. II/101 AKUSTICKÁ STUDIE str. 58 a dále), že:
Hygienické limity hluku jsou 60 dB v době denní a 50 dB v době noční. V dokumentaci EIA doporučované variantě B na kraji obydlené zástavby lokality Kamýk (výpočtové body 35-41), bylo vypočteno, že akustické příspěvky výhradně z provozu na navrhované přeložce pro časový horizont 2040 bez severní části pražského okruhu budou až 56,2 dB v denní a do 48,1 dB v noční dobu, což je pouze 4 dB nebo 2 dB pod zdraví škodlivou hranicí (str. 187 – 190 Dokumentace PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) ÚSEK MEZI DÁLNICÍ D7, DÁLNICÍ D8 A SILNICÍ II. TŘÍDY Č. II/101). Dle měření hluku, které bylo provedeno Letištěm Praha v roce 2017 v obci Velké Přílepy, viz protokol č. 0617-120A17-LKPR18, je hluk od letecké dopravy v obci v denní dobu 48,7 dB a v noční dobu 39.8 dB. Kumulativní účinek hluku z letecké dopravy a automobilové dopravy v obci Velké Přílepy ve studii EIA nebyl posouzen. V. Sociální a ekonomické vlivy - nová průmyslová výstavba podél přeložky Studie kromě jiného konstatuje, že prostředí PŘELOŽKY SILNICE II/240 (D7 – D8) podpoří v bezprostředním okolí rozvoj dalších průmyslových a skladových investic (str. 163 doplněné dokumentace vlivu na životní prostředí PŘELOŽKA SILNICE II/240). VI. Zábor půdy Pří výstavbě přeložky v dokumentaci EIA doporučované variantě B dojde k největšímu záboru půdního fondu a to nejkvalitnější půdy I. třídy = nejvyšší ochrana (str. 225 a dále Dokumentace PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) ÚSEK MEZI DÁLNICÍ D7, DÁLNICÍ D8 A SILNICÍ II. TŘÍDY Č. II/101). |
6. 5. 2019 na adrese https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PHA1073 je zveřejněna již třetí varianta dokumentace posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) k záměru Přeložka silnice II/240 (D7 - D8). Ve studii je opět doporučena ke stavbě varianta B vedení přeložky v těsné blízkosti obydlené zástavby obce velké Přílepy. Běží 30 denní lhůta (do 10. 6. 2019) pro zaslání písemného vyjádření a připomínek občanů, spolků a obcí k dokumentaci na odbor ochrany prostředí Magistrátu hlavního města Prahy.
20. 9. 2018 - díky připomínkám občanů a spolků byla dokumentace k šetření vlivu na životní prostředí (EIA) stavby PŘELOŽKA SILNICE II/240 (spojnice dálnic D7 – D8) vrácena k doplnění, detail naleznete ZDE. Kromě důvodů ohrožení životního prostředí a zemědělského půdního fondu v okolí naší obce je zde uveden i důvod, že se má v novém řízení řádně zdůvodnit, proč není posuzována varinata C, která je vedena mimo katastr obce Velké Přílepy a kterou se od roku 2015 snažíme prosadit.
16.5. 2018 v systému EIA byla publikována nová dokumentace k šetření vlivu na životní prostředí stavby PŘELOŽKA SILNICE II/240 (spojnice dálnic D7 – D8). V doprovodeném dopise je uvedeno, že každý do 21. 6. 2018 může zaslat písemné připomínky k závěrům dokumentace EIA na adresu Hlavní město Praha, Magistrát hlavního města Prahy, Odbor ochrany prostředí, Mariánské nám. 2, 110 01 Praha 1.
Z nové dokumentace EIA opět z důvodů ekonomické a technické náročnosti byla vyřazena z posuzování varianta C, kterou jsme prosazovali. V závěru dokumentace je k realizaci doporučována varianta B. Konkrétně v okolí obce by trasa vypadala takto. Pokud bude varianta B zrealizována, pro obyvatele obce Velké Přílepy z dokumentace EIA kromě jiného vyplývá:
|
4. 5. 2018 nové projednávání vlivu koridoru přeložky silnice II/240 (propojení dálnic D7 - D8) na životní prostředí EIA, po odebrání pravomocí EIA Středočeskému kraji v prosinci 2017 z důvodu podané námitky systémové podjatosti, bylo zahájeno magistrátem hl.m. Prahy pod číslem PHA1073. Veškeré informace naleznete v Informačním systému EIA.
23. 12. 2017 Ministerstvo životního prostředí vydalo usnesení, kterým se další projednávání vlivu na životní prostředí EIA přeložky silnice II/240 (propojení dálnic D7 - D8) odebírá Odboru životního prostředí Středočeského kraje a přiděluje se Magistrátu hlavního města Prahy, odboru ochrany prostředí.
7. 11. 2017 díky připomínkám občanů a institucí k dokumentaci "Posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) přeložky silnice II/240 (propojení dálnic D7 - D8)" a snad a i díky výsledku referenda Středočeský krajský úřad rozhodl o vrácení dokumentace EIA k dopracování a především rozhodl i o tom, že se bude v dokumentaci EIA posuzovat i trasa C vedoucí souběžně s železniční tratí v dostatečné vzdálenosti od obce Velké Přílepy. Pevně věříme, že zastupitelé obce již nebudou říkat, že o žádné trase C neví a hlavně, že ji na základě výsledků referenda budou prosazovat při jednání se Středočeským krajem, jak slíbili v článku v Přílepském zpravodaji 4/2017 - citace z článku "Další jednání se Středočeským krajem bude vedeno v duchu výsledku místního referenda, jenž je pro obec závazný.
22. 8. 2017 na webových stránkách obce bylo publikováno vyjádření obce k dokumentaci vlivů záměru "Přeložka silnice II/240 (spojení dálnic D7-D8)“ na životní prostředí v obci (šetření EIA). Snad i díky našim aktivitám obec požaduje zrušení mimoúrovňové křižovatky dálničního typu u obce, která se měla napojit na ulici Kladenská, a její posunutí jinam. Bohužel obec stále souhlasí s vedením přeložky na katastru obce v těsné blízkosti obytné zástavby!!!.
20. 8. 2017 děkujeme všem občanům, teří předali své připomínky k dokumentaci vlivů záměru "Přeložka silnice II/240 (D7-D8) na životní prostředí, takzv. EIA na odbor životního prostředí Středočeského kraje.
20. 7. 2017 byla na úřední desce Středočeského kraje zveřejněna dokumentace vlivů záměru "Přeložka silnice II/240 (D7-D8) na životní prostředí, takzv. EIA.
Celou dokumentaci naleznete v systému EIA ZDE.
Z dokumentace vyplývá, že náš požadavek na odsunutí přeložky dálnic D7-D8 mimo katastr obce Velké Přílepy nebo alespoň na okraj katastru vyjádřený v předchozí petici, viz níže, nebyl akceptován. V dokumentaci jsou posuzovány 3 varianty vedení přeložky a pouze u jedné došlo k odsunutí o nevýznamných 70 m. Z dokumentace dále vyplývá, že pokud dojde k realizaci přeložky v doporučované variantě B, tak v roce 2024:
viz údaje uvedené na straně 11-12 ROZPTYLOVÁ STUDIE Příloha B.1 Dokumentace EIA. Realizace přeložky v doporučované variantě B bude mít ze všech obcí v koridoru přeložky největší negativní vliv na veřejné zdraví právě v obci Velké Přílepy, což reprezentují čísla uvedená VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA VEŘEJNÉ ZDRAVÍ Příloha B.3 Dokumentace EIA. Toto je způsobeno tím, že přeložka je vedena v katastru obce Velké Přílepy od obydlené zástavby ve vzdálenosti cca 200 – 500 m na rozdíl od katastrů ostatních obcí, kde je přeložka odkloněna do vzdálenosti 1 000 m a více od obydlené zástavby. |
_________________________________________________________________________________________________
Na přelomu roku 2015/2016 obyvatelé obce Velkých Přílep vyjádřili svůj nesouhlas s plánem stavby přeložky silnice II/240 na katastru obce Velké Přílepy v rámci šetření vlivu na životmí prostředí EIA.
Toto vyjádření/petici podepsalo 235 občanů.
Aktuální stav EIA naleznete ZDE.
Související dokumenty naleznete ZDE.
Zajímavé odkazy ZDE.