Vliv na životní prostředí propojky D7-D8
Dopady na životní prostředí realizace přeložky II/240 (spojnice dálnic D7-D8)
14. 5 2019 z doplněné dokumentace vlivu na životní prostředí EIA PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) vyplývá:
I. Vliv na životní prostředí a zdraví občanů v obci Obydlené části obce Velké Přílepy jsou ze všech obcí po trase přeložky nejblíže přeložce a to ve vzdálenosti 210 m. Jsou zde největší negativní dopady na životní prostředí a zdraví občanů (tabulka 42 na str. 148 Dokumentace vlivu na životní prostředí PŘELOŽKA SILNICE II/240). II. Hustota dopravy v obci Ve většině obcí po trase přeložky v dokumentaci EIA doporučované variantě B dojde k výraznému snížení hustoty dopravy. V obci Velké Přílepy v severo-jižním směru (ul. Pražská) hustota dopravy poklesne o 20 % a ve východo-západním směru (ul. Kladenská, ul. Roztocká) hustota dopravy vzroste o 13 – 15 %. Celkové snížení hustoty dopravy v centru obce tedy bude činit 5 - 7 % (str. 58 doplněné dokumentace vlivu na životní prostředí PŘELOŽKA SILNICE II/240). III. Kvalita ovzduší – emise Výstavbou přeložky v dokumentaci EIA doporučované variantě B dojde k snížení emisí v centru obce Velké Přílepy ale zároveň k zvýšení emisí na jejím okraji v blízkosti nově vybudované přeložky. Pokud se oba vlivy sečtou v konečném efektu v obci Velké Přílepy dojde ve srovnání se stavem bez přeložky k navýšení emisí Oxidů dusíku o 16,8 tuny/rok, navýšení emisí Benzenu o 0,2 tuny/rok, navýšení emisí polétavého prachu PM10 o 34, 5 tuny/rok, navýšení emisí polétavého prachu PM2,5 o 9,1 tuny za rok (Tabulka 1 a Tabulka 3 z PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) – ÚSEK MEZI DÁLNICÍ D7, DÁLNICÍ D8 A SILNICÍ II. TŘÍDY Č. II/101, ROZPTYLOVÁ STUDIE). Závěrečné hodnocení Rozptylové studie kromě jiného konstatuje:
IV. Hluk Pří výstavbě přeložky v dokumentaci EIA doporučované variantě B bylo spočítáno (viz PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) ÚSEK MEZI DÁLNICÍ D7, DÁLNICÍ D8 A SILNICÍ II. TŘÍDY Č. II/101 AKUSTICKÁ STUDIE str. 58 a dále), že:
Hygienické limity hluku jsou 60 dB v době denní a 50 dB v době noční. V dokumentaci EIA doporučované variantě B na kraji obydlené zástavby lokality Kamýk (výpočtové body 35-41), bylo vypočteno, že akustické příspěvky výhradně z provozu na navrhované přeložce pro časový horizont 2040 bez severní části pražského okruhu budou až 56,2 dB v denní a do 48,1 dB v noční dobu, což je pouze 4 dB nebo 2 dB pod zdraví škodlivou hranicí (str. 187 – 190 Dokumentace PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) ÚSEK MEZI DÁLNICÍ D7, DÁLNICÍ D8 A SILNICÍ II. TŘÍDY Č. II/101). Dle měření hluku, které bylo provedeno Letištěm Praha v roce 2017 v obci Velké Přílepy, viz protokol č. 0617-120A17-LKPR18, je hluk od letecké dopravy v obci v denní dobu 48,7 dB a v noční dobu 39.8 dB. Kumulativní účinek hluku z letecké dopravy a automobilové dopravy v obci Velké Přílepy ve studii EIA nebyl posouzen. V. Sociální a ekonomické vlivy - nová průmyslová výstavba podél přeložky Studie kromě jiného konstatuje, že prostředí PŘELOŽKY SILNICE II/240 (D7 – D8) podpoří v bezprostředním okolí rozvoj dalších průmyslových a skladových investic (str. 163 doplněné dokumentace vlivu na životní prostředí PŘELOŽKA SILNICE II/240). VI. Zábor půdy Pří výstavbě přeložky v dokumentaci EIA doporučované variantě B dojde k největšímu záboru půdního fondu a to nejkvalitnější půdy I. třídy = nejvyšší ochrana (str. 225 a dále Dokumentace PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) ÚSEK MEZI DÁLNICÍ D7, DÁLNICÍ D8 A SILNICÍ II. TŘÍDY Č. II/101). |
16.5. 2018 v systému EIA byla publikována nová dokumentace k šetření vlivu na životní prostředí stavby PŘELOŽKA SILNICE II/240 (spojnice dálnic D7 – D8). Z nové dokumentace EIA opět z důvodů ekonomické a technické náročnosti byla vyřazena z posuzování varianta C, kterou jsme prosazovali. V závěru dokumentace je k realizaci doporučována varianta B. Konkrétně v okolí obce by trasa vypadala takto. Pokud bude varianta B zrealizována, pro obyvatele obce Velké Přílepy z dokumentace EIA kromě jiného vyplývá:
|
Dopravní studie/dopady zprovoznění přeložky II/240 v případě, že přeroste v severní část Pražského okruhu
1) Intenzita dopravy
Předpokládané počty vozitel projíždejících na přeložce II/240 (spojnice dálenic D7-D8) po jejím dokončení v lokalitě Velké Přílepy dle instititucí hl. m, Prahy - ÚDI, URM činí 41 ticíc vozidel za 24 hodin viz zabulka ZDE.
Dle celostátního sčítání dopravy z roku 2016, které provedlo Ředitelství silnic a dálnic, na úrovni Velkých Přílep projíždí dálnicí D7 denně cca 30 tisíc vozidel denně a dálnicí D8 cca 40 tisíc vozidel denně viz příložený graf ZDE.
2) Hluk
V lokalitě Velkých Přílep se předpokládá hladina hluku ve dne 49 dB (limit dle Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vybrací č. 148/2006 Sb. je 60 dB) a v noci 43 dB (limit dle Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vybrací č. 148/2006 Sb. je 50 db). Zdroj studie Ředitelství silnic a dálnic ČR str. 28 - 30 ke stažení ZDE.
Také může docházet ke kombinaci s hlukovou zátěží vyvolanou letovým provozem v okolí Velkých Přílep, který dokumentuje mapa letových tras, zvláště v kombinaci se situacemi popsanými v článku Letový provoz nad obcí Velké Přílepy.
3) Emise
V lokalitě Velkých Přílep se předpokládá, že emise zdraví škodlivých látek vzrostou následovně:
- Emise oxidu uhelnatého vzrostou o cca 1 570 000 kg za rok.
- Emise organických látek (uhlovodíků) vzrostou o cca 246 000 kg za rok.
- Emise oxidu dusíku vzrostou o cca 1 125 000 kg za rok.
- Emise tuhých znečisťujícíh látek vzrostou o cca 19 650 kg za rok.
Zdroj studie Ředitelství silnic a dálnic ČR str. 27 ke stažení ZDE.